Marketing

Wat is de WHY?

Wat is toch die WHY waar iedereen het over heeft en moet ik daar nu echt iets mee als (startende) onderneemster? Tja, ik weet het nog niet zo goed. Waarom? Laat dát nou net het onderwerp zijn van dit blog. 😉
Ook ik was nieuwsgierig naar deze WHY en waar deze vandaan kwam. Dus ging ik op onderzoek uit. WHY is Engels voor waarom (zover was je denk ik al wel) en ik toetste op Google in; ‘wat is die WHY?’ Te simpel gewoon. Snel kom je al bij de WHY van Simon Sinek.

Simon Sinek’s Golden Circle

Simon Sinek is een Britse managementgoeroe die o.a. bekend is door zijn “golden circle”. Volgens hem weet elke organisatie wat ze doen en hoe. Maar de vraag is of zij ook weten waarom zij het doen. Succesvolle bedrijven zouden beter kunnen aangeven waarom ze iets doen en wat ze ermee willen bereiken. Als je begint met het waarom ben je niet alleen succesvoller en innovatiever, maar ook werk je met meer plezier en passie. Je zou voor klanten dezelfde standaard moeten hanteren als voor vrienden. Als jouw waarom, mensen blij maken is, dan komt de winst vanzelf. (tip; check zijn presentatie in TED’s talk op Youtube)

Werkt het?

Zeg het maar. Wat als je boerin bent en appels verkoopt? Wat is dan je waarom? En als ik die weet, komt de winst dan vanzelf? Best een lastige. En wat als je autoverkoopster bent en een bepaald merk verkoopt? Maakt jouw passie hiervoor, dat ik bij jou kom? Is het dan alleen de WHY die het anders gaat maken? Ik zelf denk dat het ook gaat over het hebben van onderscheidend vermogen. Dat staat los van jou als persoon, maar heeft te maken met jouw onderneming.

Neem nou die autoverkoopster, haar WHY is wellicht omdat zij gelooft in het merk en auto’s zijn haar hobby, ze wil vrouwen dit meegeven. Dat maakt niet dat ik perse bij haar kom, wel denk ik dat een verkoop gesprek leuk zal verlopen. Hoe onderscheid je je dan?

In Brabant is er een garage speciaal voor vrouwen (De Dames van Hurkmans). Er werken ook (bijna) allemaal vrouwen. Van website tot de dienstverlening, en natuurlijk ook de auto's is gericht op vrouwen. (cappuccino terwijl je wacht, hebbedingetjes in de showroom die niets met auto’s te maken hebben, website met vrouwelijke uitstraling) hoe cool is dat?!. Dan denk ik dat zij zeker hebben nagedacht over hun waarom, maar ook echt wel over hoe hun bedrijf zich kan onderscheiden. Voor die boerin met appels is er ook zeker iets te verzinnen.

Denk niet alleen over het waarom

Ik vind het zeker geen gek idee om na te denken over de WHY. Het maakt dat ik makkelijker kan vertellen over mijn bedrijf en drijfkracht. Ook het nadenken over hoe je bedrijf onderscheidend kan zijn is van belang en daar helpt jouw WHY weer bij.

Dus…. waarom doe jij wat je doet? Wat beweegt jou? Waar onderscheid jouw bedrijf zich in?

Laat een reactie achter, leuk om te weten wat onderneemsters beweegt 😊.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *