Let's talk business

Blijf altijd helder denken

Mooie foto, mooie vrouw. Dit is Lizzy Schut, eigenaresse van Huidenzo in Doesburg die ik eind mei sprak. Onder andere vanwege haar 3 jarig bestaan met haar salon. Lizzy heb ik ontmoet op Facebook en ze viel me direct op. Ze deelt leuke en nuttige tips. Vervolgens las ik in een artikel dat ze dus nu 3 jaar onderneemt, groeit en goed bekend is in Doesburg. Tijd om haar eens te “ondervragen” hoe ze dit heeft bereikt. Tijdens het gesprek leerde ik Lizzy kennen als een erg spontane vrouw, een open persoonlijkheid. Je raad het al, dat werd dan ook een erg prettig gesprek.

Wanneer ben je gestart als ondernemer

In augustus 2016 heb ik deze salon overgenomen. Dat is nu bijna drie jaar geleden. Vanuit mijn opleiding tot schoonheidsspecialiste ging ik stage lopen en hier kreeg ik op een gegeven moment een vaste baan aangeboden. In deze salon heb ik veel ervaring opgedaan en geleerd over het vak. Daarnaast was ik in loondienst bij mijn vriend, hij heeft meerdere horeca zaken. Ik werkte achter de bar van 1 van deze bedrijven en deed daarnaast de boekhouding. De combinatie van deze twee banen werd op een gegeven moment te veel en ik besloot volledig bij hem in dienst te gaan. Op een gegeven moment had ik de boekhouding zo gedigitaliseerd dat ik weer tijd ging overhouden. Dat was het moment om me weer op het vak te gaan richten als schoonheidsspecialiste

Hoe ben je tot je onderneming gekomen?

Zelf ging ik ook altijd naar een schoonheidsspecialiste. Een vrouw waar ik veel bewondering voor had. Een mooie salon, op een goede locatie, in een supermooi pand. Zij was mijn voorbeeld en mijn droom was ook om ook ooit een salon in zo’n mooi pand te hebben.

Mijn schoonheidspecialiste vertelde mij op een gegeven moment dat ze ziek was. Omdat ik toch tijd over had, bood ik aan haar te helpen. Ze vond dit een superaanbod, maar was van plan haar pand te verkopen. Toen ik thuiskwam zei mijn vriend:” Is het niet iets voor jou om over te nemen?. Dit is je kans, het is een investering, maar wel de kans om je droom waar te maken”. Het plan hebben we uitgewerkt en ik heb het voorgelegd aan mijn schoonheidsspecialiste. Zij was super enthousiast. Maar ze wilde niet dat ik haar zou helpen, ze wilde de salon overdragen. De salon heb ik toen, stilzwijgend, van haar gekocht. Zij bleef er werken en we hebben het naar buiten gebracht alsof ik daar in loondienst kwam. Zo kon ik de salon leren kennen en ook de klanten. Een mooie oplossing, maar helaas overleed ze al binnen 3 weken. Dat ging ineens toch erg snel. Het was een lastige periode, ik moest roeien met de riemen die ik had. Veel klanten wisten niet dat ze overleden was. Als ze dan kwamen, was het even slikken voor hen. Een rare periode. Maar toch zegt alles me, dat het ook zo had moeten zijn.

Hoe wist je welke stappen je moest nemen?

Hoewel ik uit een ondernemersgezin kom, ben ik daar niet echt in opgevoed. Veel van het vak had ik op mijn stageplek geleerd. We leerden veel over productverkoop en over hoeveel je moet verdienen per minuut om de zaak draaiende te kunnen houden. Je kreeg ook bonussen over je productverkoop. Zelf zou ik het niet op deze manier doen. Als een klant een product meeneemt, dan moet het zijn omdat het goed voelt voor diegenen. Ik ga immers voor resultaat.

Bij de start hebben ik en mijn vriend de streefomzet bepaald. En met de boekhouder hebben we om tafel gezeten om te kijken hoe je daar naar toe moet werken. Vervolgens was het veel reflecteren. Wat mist er, wat kan er anders, hoe kan ik groeien. Ook gekeken naar diverse producten. Welke producten geven het beste resultaat en waar wordt vanuit deze verkooppunten ook echt de kennis gedeeld en overgebracht middels trainingen.

Daarnaast ook veel gedaan op gevoel en bedenken wat nodig is om te komen op het niveau van de vorige eigenaresse.

Heb je nog meer investeringen gedaan?

Ja, best wel. In tijd en geld. Ik heb een jaar een opleiding gevolgd om me te specialiseren in het “nieuwe botox”, bindweefselmassage. Daarnaast ook allerlei cursussen gevolgd om me te specialiseren (acne, camouflage, microblading) en een training gevolgd bij Dermalogica tot expert status. Dit was pittig. Kostte veel tijd en daarnaast mijn bedrijf en gezin.

Daarnaast natuurlijk veel in apparatuur e.d. geïnvesteerd en ook is er een tweede behandelruimte bij gekomen. En sinds kort mijn eerste personeelslid in dienst!

Wat is jouw tip?

Blijf, als collega schoonheidsspecialiste, altijd helder denken. Je laat je makkelijk  “betoveren” door de vertegenwoordigers. Deze mensen weten heel goed in te springen op een kennisgat. Het zijn echter geen praktijkmensen, zij willen iets verkopen. Het zijn vaak grote investeringen. Dus er wordt veel geld uitgegeven terwijl het geen resultaat oplevert. Als je daar dan ook nog een lening voor afsluit, dan is dat echt funest. De investering verdiend zich niet terug. Zelf zou ik dan ook niet snel investeren in een groot en duur apparaat. De klant komt immers voor jouw kennis en kunde, jouw aandacht en jouw HANDEN. Daarin maak je het verschil, niet in welk gloednieuw apparaat je hebt en die ze 15 kilometer verderop ook hebben staan.

Meer weten over Lizzy en haar salon, neem een kijkje op haar site.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *