Hoe bouw je een buffer in je bedrijf?
14 september 2021 

Hoe bouw je een buffer in je bedrijf?

Geld. Voor zoveel ondernemer een zooo niet sexy onderwerp. Maar face it, er moet brood op de plank komen. Ik kan maar niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk geld is voor jouw bedrijf. Zonder geld kun je wel inpakken. Het is gewoonweg nodig om die toko van jou draaiende te houden. Er zijn altijd kosten die blijven doorlopen, ook als er geen omzet binnenkomt. 

Het hebben van geld zorgt voor rust in je koppie

Het hebben van genoeg geld in je bedrijf zorgt er voor rust in je koppie. Want wanneer je dan een tegenvaller hebt, ga je niet direct acteren vanuit paniek. Maar hoe zorg je daar nou voor? En hoe groot moet die buffer zijn? 

Zelf zet ik elke maand een vast bedrag van mijn omzet opzij en inmiddels heb ik een buffer gelijk aan 3 maanden vaste kosten, salaris en wat extra's. Zo kan ik in wat mindere tijden in ieder geval mijn vaste kosten blijven en salaris blijven betalen. En ook gebruik ik het voor de vakantieperiode's. Dit geeft mij een prettig en vrij gevoel. Het zorgt ervoor dat ik in rust blijf ondernemen en niet snel in de stress raak. Het potje is er om de dalen op te vangen en het saldo verschilt dus af en toe. Ik gebruik het in de maanden dat ik minder omzet draai.  Deze maanden zijn ook redelijk voorspelbaar. Wanneer de buffer te hoog wordt, bepaal ik wat ik ga doen met dat extra geld. Natuurlijk probeer ik altijd wel de omzet zo hoog mogelijk te krijgen in de mindere maanden, maar ik mag zeker wel aan het potje komen. Wanneer ik wat heb gebruikt, vul ik het potje weer aan tot mijn gewenste buffer. 

Hoe bepaal je hoe groot die buffer moet zijn? 

Een buffer is voor iedereen anders en is sterk afhankelijk van de kosten die je hebt in je bedrijf. Je wilt de kosten kunnen opvangen die ook doorlopen wanneer je geen of weinig omzet hebt. De volgende stappen kunnen jou hierbij helpen om je buffer te bepalen:

1. Start met bepalen wat je maandelijkse, reguliere, kosten zijn. Dus welke kosten komen er altijd terug en zijn er ook wanneer je omzet wegvalt. Het beste pak je een gemiddelde van de afgelopen 12 maanden. 

2. Check hoe je omzet de afgelopen jaren zich heeft ontwikkeld per maand. Wanneer waren de pieken en wanneer de dalen. Wat is de trent? En als je kijkt naar het komende jaar. Wat verwacht je dan dat je omzet gaat doen? Zijn er bijvoorbeeld vakanties gepland of andere zaken die je omzet kunnen beïnvloeden?

3. Bepaal op deze gegevens wat jou een fijn gevoel geeft om als buffer te hebben. Wil je één, twee of meer maanden kunnen opvangen. Vergeet daarbij niet je salaris mee te nemen ;-) 

Hoe bouw je die buffer?

Nu heb je je buffer bepaald, maar hoe ga je nou aan deze buffer komen? Kijk eens of er nu al een bedrag op je rekening staat dat je kunt missen. Dit zet je dan vast apart. . De rest ga je sparen. Dat doe je door elke maand een vast percentage van je omzet apart te zetten. Dit percentage bereken je als volgt:

Deel het totaal bedrag aan buffer dat je hebt bepaald door je totale omzet in een jaar.
Stel je buffer is 10.000 euro en je omzet is 100.000 dan is het percentage 10%.

Vanaf dit moment zet je van elke ontvangst 10% opzij voor je buffer.  Dit doe je net zo lang tot je aan je buffer komt. Wanneer het nu lastig is om 10% opzij te zetten, start dan met een lager percentage en schroef dit elke keer op. Wanneer je dan een keer wat extra's hebt, dan kun je dat erbij storten. 


Een buffer is er om dipjes op te vangen niet om te laten shinen op je bankrekening


Een laatste tip


Nog een laatste tip. Wanneer je je buffer hebt bereikt, wees dan niet bang om het ook te gebruiken. Want wanneer jij je buffer niet gebruikt om de dipjes op te vangen, dan blijf je alsnog ondernemen vanuit krapte. Er komt altijd weer omzet binnen, waarmee je de buffer kunt aanvullen. 

Laat me vooral weten wat je van dit blog vindt en laat hieronder je reactie achter.

Reactie plaatsen