d2be Business Coaching

Wat bijna elke ondernemer het minst leukst vind om te doen, is één van de belangrijkste zaken. Dat is het leren lezen van hun cijfers. Zelf vind ik dat je je hierin MOET verdiepen. De cijfers vertellen namelijk een verhaal. Het vertelt hoe het gaat met jouw bedrijf. Wanneer jij het verhaal kent, weet je ook hoe je het naar jouw hand kunt zetten. 

Het is echt geen hogere wiskunde, je hoeft ook geen bedrijfseconomie te hebben gestudeerd om dit te leren. Op dit moment zijn boekhouders, accountants, alweer druk met de afronding van de cijfers. Waarschijnlijk heb je al iets van tussentijdse cijfers ontvangen. Hoe goed is het dan, om nu te lezen wat je cijfers je vertellen.

Hier help ik je graag bij. Zonder in te gaan op de betekening van alle benamingen, ga je lezen hoe het gaat met je bedrijf. Pak je cijfers erbij, lees met me mee en noteer.

 

Waar blijft mijn geld

Stap 1.  De Balans en Winst & Verliesrekening

Kijk naar de Balans, rechts staat het Eigen Vermogen

We starten met kijken naar wat je het afgelopen jaar hebt opgenomen uit je bedrijf voor jezelf.
Wat was je ‘salaris’?
Dit kun je vinden onder het Eigen Vermogen op de balans, rechts bovenaan. Je ‘salaris’ wordt omschreven als, privé opname of onttrekking naar privé.

Staat dit hier niet? Dan kijk je naar de toelichting op de balans. Hierin staat de berekening van hoe het Eigen Vermogen (of Kapitaal) tot stand is gekomen. Je ziet hier dan ook de privé opnames/privé onttrekkingen terug.

Soms staat in deze toelichting ook vermeld wat je aan Inkomstenbelasting moet afdragen. Of je boekhouder heeft je hierover geïnformeerd. Noteer ook dit bedrag.

Indien je het nog niet weet, kan je het ook zelf inschatten. Hiervoor heeft Geldwijzer een handige tool. Deze vind je hier .

Vervolgens kijk je naar de Winst en Verliesrekening

Noteer de omzet. Wanneer je ook inkoop hebt of werk uitbesteed, pak dan de Brutowinst (dat is de omzet – de inkoop, ook wel brutomarge genoemd)
Noteer de winst of verlies 
Noteer de kosten (niet de inkoop, maar de kosten die van je brutowinst afgaan).

Stap 2. Tussentijdse check

Oké, even een check tussendoor. Wat was je winst en wat heb je genoteerd als ‘salaris’?

Winst (volgens de Winst & Verliesrekening)        =  ….. *
Salaris’ (Privé opnames volgens de balans)      =  .….    -/-
Verschil                                                                             =  …..

Trek het ‘salaris’ af van de winst. Wanneer er een positief bedrag uitkomt, heb je minder aan ‘salaris’ opgenomen dan dat je aan winst hebt geboekt. Dat is dus positief. Top!

Wanneer hier een negatief bedrag staat, heb je meer ‘salaris’ opgenomen dan dat je aan winst hebt geboekt. Dat is niet zo positief.

Maar wanneer je nu denkt winst is toch mijn salaris? Je dat klopt. Zelf ben ik er voorstander om minder dan mijn winst als ‘salaris’ op te nemen. Zo ontstaat er een buffer, voor ‘mindere tijden’, investeringen, of om mezelf extra te belonen. Daarom noem ik deze 2 zaken apart.

*bij verlies, zou je logischerwijs geen salaris hebben op moeten nemen. Heb je dit toch gedaan, dan zul je het verlies en salaris bij elkaar moeten optellen. Dit samen is dan een negatief getal.
 

Stap 3. Op naar inzicht

Nu heb je alles genoteerd, maar wat zeggen deze gegevens nu? Je weet in ieder geval al dat het geen goed teken is, wanneer je meer aan ‘salaris’ hebt opgenomen dan dat je aan winst hebt geboekt. Je hebt ook gekeken naar de Inkomstenbelasting. Deze moet betaald kunnen worden uit de omzet, na aftrek van je ‘salaris’ en alle kosten. Is dit mogelijk?

Om tot een nog beter inzicht te komen vind je hierbij een CashCanvas die je kunt invullen met de gegevens die je hebt verzameld. 

Omzet:

De naam zegt het al. Hier vul je de omzet in (of de brutowinst)
Vul het bedrag in. Daarachter zet je, bij percentage, het getal 100.
Je omzet is het bedrag dat bestaat uit de kosten, jouw inkomen en de inkomstenbelasting en (over)winst. De omzet neem je dus als uitgangspunt en is dan 100%.

Vervolgens gaan we kijken hoe deze winst, je salaris en kosten zich verhouden tot je omzet in percentages.

Salaris:
Vul het bedrag in dat je eerder al hebt genoteerd.
Vervolgens noteer je het percentage. Dit bereken je door het bedrag aan salaris te delen door de omzet en deze uitkomst vermenigvuldig je met 100%.
(salaris / omzet x 100% = ..%)

Winst:
Vul hier het bedrag in dat je hebt genoteerd bij de tussentijdse check. (winst – salaris)
Deel dit bedrag vervolgens ook door de omzet en vermenigvuldig met 100%
Was dit er een verlies (negatief bedrag)? Dan vul je bij het percentage ‘0’ in.

Kosten:
Vul het bedrag en het percentage in (kosten / omzet x 100%).

Inkomstenbelasting
Vul ook hier het bedrag en percentage in (bedrag Inkomstenbelasting / omzet x 100%)
Tel nu de percentages van je salaris, de winst, de kosten en de inkomsten belasting bij elkaar op. Waar kom jij op uit?
Het totale percentage moet 100% zijn. Dit geld ook voor de bedragen overigens. Deze bij elkaar opgeteld, moeten gelijk zijn aan de omzet.

Wat vertellen deze percentages je nu?

Ten eerste. Wanneer het percentage in totaal meer is dan 100%. Dan gaat er meer uit dan dat er binnenkomt. Is dit wenselijk? Ik neem aan van niet. 
Ten tweede. De percentages op zich zeggen ook veel. Wat is bijvoorbeeld het percentage voor kosten? En hoe verhoudt dit percentage zich tot de omzet? Hoe lager dit percentage hoe beter.

In sheet zijn percentages opgenomen die een richtlijn geven van wat de *wenselijke percentages zijn. Vergelijke deze eens met jouw percentages. Waar en hoe wijkt het af?  

Wijk je positief af? Dan kun je kijken wat je met je geld wilt doen. Wil je alles opnemen als ‘salaris’ of wil je ook een buffer opbouwen voor de ‘mindere tijden’, investeringen, marketing etc.

Wijk je negatief af? Dan is het zaak om te bepalen waar je op wilt sturen om tot betere verhoudingen te komen.  

Zo, ik hoop je hiermee een beetje op weg te hebben geholpen. Je weet nu waar je uitdagingen liggen. Dus ik zou zeggen; Start vandaag nog met het bepalen van je strategie!

Mocht je dit nou ingewikkeld vinden? Laat het dan niet op zijn beloop. Maar vraag hulp of boek hier vandaag nog  je CashCanvasSessie met mij. Ik help je graag op weg.

* Let op: deze percentages zijn een richtlijn, geen vast gegeven. Het is uiteindelijk van meer factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld, wat voor type bedrijf je hebt, in welke branche je werkt etc.