Zomer! De maanden waarop er weer volop met korting wordt gestrooid. Doe jij dat ook?
Zo ja, ben jij je ervan bewust hoeveel je daadwerkelijk weggeeft?
De brutowinst is een belangrijk gegeven
In jouw bedrijf is de brutowinst nog veel belangrijker dan je omzet. De brutowinst is de omzet min de inkoop. Hiervan moet je alle kosten betalen en jouw salaris. Hoe hoger de brutowinst, hoe meer winst onder aan de streep. Tenminste als je kritisch bent op je kosten Daar doen we het voor. Hier wil je ook op sturen.
Wanneer jij een korting geeft verlaagt dit je brutowinst. En misschien wel meer dan je verwacht.
Een voorbeeld
Stel de verkoopprijs van je product is normaal € 31,25 en de inkoop is € 18,75. Je brutowinst is dan € 12,50 (Een marge van 40%). Verkoop je hiervan 10 producten dan is je brutowinst €125.
Maar nu wil je meer verkopen. Je geeft een korting van 20%, is een bedrag van € 6,25.
Je brutowinst is dan verkoop € 25 - inkoop € 18,75 = € 6,25 (een marge van 25%)
Verkoop je dan 10 producten dan is je brutowinst € 62,50
De helft van je brutowinst geef je weg.
Is dat erg? Niet perse. Misschien wil je van je voorraad af. Of je wilt bewust hier een lagere marge op draaien, omdat je dan een ander product beter verkoopt. Maar doe je dit te vaak of heb je er eigenlijk nooit op gelet? Kijk hier dan eens kritisch naar. Je wilt je brutowinst zo hoog mogelijk hebben. Een hogere brutowinst, bij gelijkblijvende kosten, zorgt direct voor meer winst.
Ben je benieuwd of jij je marge kunt verbeteren? Boek een quickscan via deze site. In een uur weet jij waar je nu staat en welke acties je hebt te ondernemen om meer geld over te houden van je harde werk.