d2be aan de keukentafel

Schot voor open doel

Serieus, ik kan zo chagrijnig worden van de dienstverlening die sommige ondernemers hanteren. Of eigenlijk juist het gebrek eraan. Je merkt dat veel ondernemers zijn gestart met ondernemen vanuit hun passie, druk zijn, maar vervolgens alles laten liggen wat met ondernemen te maken heeft. Een daarvan is service en opvolging.

In de wachtstand

Een tijd geleden had ik een goed gesprek met een coach. Ik stond volledig open voor het aangaan van een coachingstraject, alleen wist ik nog niet precies welk traject ik zou moeten volgen. Ze gaf aan dat ze zou gaan nadenken, over wat het best bij mij zou passen. Ze zou me dan terugbellen. Ik heb gewacht op haar telefoontje, en wacht nog steeds. Ik hou van mezelf ontwikkelen en ik besloot een training bij iemand te gaan volgen. Voordat ik zo een stap zet, heb ik alles al bekeken en tegen elkaar afgewogen. Ik wil dan ook graag doorpakken. Dus ik stuurde een mail met het verzoek voor het maken van een afspraak voor een intake. Want dat ging er aan vooraf. Daarop ontving ik bericht, dat ze eind deze week eerst op vakantie zou gaan en er dan bij mij op terug zou komen. Ik zat fronsend achter de pc. Oke, kan je dan nu niet een afspraak plannen? Maar goed, dan wacht ik wel. En ik wacht nog steeds. Zo nog een voorbeeld. Ik reageerde op LinkedIn op een training die iemand aanbood. “Ik doe hier graag aan mee“. Antwoord: “Leuk, wil je dat even aan mij mailen?”.  Euh, had ik niet net laten zien dat ik interesse had? Ik ben vergeten haar te mailen. Zij wacht nog steeds. Ik zie op FB een bericht waar iemand iets promoot. Er wordt gereageerd: Ik heb interesse!”. Het blijft stil, geen reactie van de promotor. Wat denk je… diegene wacht nog steeds. Wil je nog meer voorbeelden? Ik heb er genoeg. 

Tik die bal erin

Ik wordt hier verdrietig van. Dit zijn namelijk ook de ondernemers die mij vragen: “Hoe kom ik aan meer klanten?” Nou, ik kan al zo 1 tip gratis en voor niets kan weggeven. Weet jij welke? Precies. Deze ondernemers hebben warme, hete, leads. Ze liggen open voor het doel, je hoeft alleen nog een klein tikkie te geven en ze zijn binnen. Maar dat tikkie wordt niet gegeven. Waarom niet, vraag ik me af. Jij denkt nu; “Ja, maar je kan toch zelf (terug)bellen? of “Je kan toch wel even mailen” of “Je….”. Ja dat kan. Maar hoeveel klanten zullen reageren zoals ik? Gewoon in de wachtstand. Ik verwacht namelijk service all the way, maar vooral in de start. Want als je het in de start al niet verleent, hoe doe je het dan verder? En los daarvan het is toch gewoon slim om het je klant gemakkelijk te maken? Er zijn zeker klanten die liever zijn dan ik. Klanten die wel willen bellen of mailen, maar dit gewoonweg vergeten. Als jij dan even wat van je laat horen, dan is dat toch superhandig?

Kwestie van goede service

Maak het je klanten makkelijk. Is er interesse, haak er op in. Ook als het op social media is. Bel ze, mail ze. Maar zoek zelf het contact. Er is al interesse in wat jij te bieden hebt. Kan je iets gelijk afwikkelen? Doe dat dan. Moet je er op terugkomen, prima, maar doe dat dan ook. Blaas ze omver met goede service. Je hebt gelijk 1-0 voorsprong en een nieuwe klant!
 
Oke, wie ga jij nu als de brandweer bellen? Benieuwd naar de uitkomst. Laat je het me weten? Mail me op debbie@d2be.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *