d2be aan de keukentafel

Wat doe je nu eigenlijk?

“Deb, wat is nou het verschil tussen jou en een boekhouder?”; vroeg iemand mij laatst. Een goede vraag en het leek me een goed moment om hier eens een antwoord op te geven. 

Ieder zijn eigen expertise

Pas geleden hield ik een kleine enquête onder circa 100 vrouwelijke ondernemers en ik vroeg hen o.a. of zij een adviseur hadden op financieel gebied. Hierop werd positief geantwoord. De meesten (90%) gaven aan hiervoor een boekhouder te hebben. Altijd goed om dit uit handen te geven en je te laten helpen door een expert. Het scheelt je tijd en vaak ook nog fiscale voordelen. Uiteraard had ik nog meer vragen o.a. over de omzet en het inkomen van de ondernemers. Uit de antwoorden bleek dat circa 40% haar omzet niet ziet stijgen en 62% geen zicht heeft op wat zij nu precies verdient. En vinden het te weinig wat zij verdienen. Hun omzet willen ze dan ook graag zien stijgen. Tja, dat is altijd prettig toch?

De vrouwen werken dus grotendeels met een boekhouder als adviseur. En jij waarschijnlijk ook. Je levert gedurende het jaar je administratie aan en in het nieuwe jaar wordt er een rapport van gemaakt en worden de cijfers en het afgelopen jaar met je besproken. Sommige boekhouders zullen tips gegeven over je kosten en het verloop. Wat de meeste boekhouders niet doen is, je te leren sturen op je omzet, je winst, jouw inkomen. Zij kijken niet met jou naar het moment waarop je NU staat en waar je naar toe wil. Dat is geen onwil, het is gewoonweg niet hun expertise. Ook al werk je met een boekhouder, dan blijft het lastig sturen op deze zaken. 

Je bent goed in je vak, maar ondernemen is toch iets anders. Dat is waar ik dus om de hoek kom kijken. Ik zorg ervoor dat jij, als ondernemer, kan groeien en sturen.

Zonder doel geen richting

Een groot deel van de ondernemers ziet dus graag haar omzet stijgen. Logisch, want je wil meer/voldoende inkomen. Maar hoe kom je nu aan meer omzet? Je zult moeten (leren) sturen. Een model als Profit First kan je daar goed bij helpen voor het (dagelijkse) inzicht. Maar het houdt ook in dat je jezelf duidelijk doelen moet stellen. Je moet toch weten wat je wil bereiken? Zodra je dat weet, kan je ook kijken naar wat er nodig is om dit te bereiken. Een van deze doelen is een omzetdoel. Uit het onderzoek maakte ik op dat 75% van de ondernemers zich dit doel niet stelt. 75%! Dat was even schrikken. 

Bij het stellen van een omzetdoel wordt vaak gedacht dat het gaat om keiharde ambities, hard werken en veel geld willen verdienen. Dat het is toch echt een verkeerd beeld. Het is namelijk niets anders dan bepalen wat je wil verdienen en wat je minimaal moet verdienen om o.a. je kosten te kunnen dragen, een buffer op te bouwen en belasting te betalen. Daar is dan weer inzicht voor nodig. Je wordt dus gelijk ook gedwongen om stil te staan bij je bedrijf. Altijd goed om dit te doen. Als je dan het doel in beeld hebt, ga je kijken hoe je dit kunt halen. Wat moet er bijvoorbeeld in je bedrijf veranderen, maar ook bij jouzelf. Je gaat sturen en geld verdienen op een manier die voor jou werkt. En weet je, een omzetdoel stellen wordt daardoor nog leuk ook! Dat beloof ik je.

Waarom d2be?

Ik wil dat jij als ondernemer plezier en rust ervaart in het ondernemen. Door te kijken naar waar wie jij bent, waar je nu staat en waar je naar toe wil. Ondernemen is te leren, cool hè?!
Wil je hier meer over weten, neem gerust contact met me op of boek een gratis strategiegesprek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *