d2be Business Coaching

Daar zit je dan. Starend naar je scherm. De boekhouder heeft een mooi online programma voor je uitgezocht om in te werken. Grafieken laten zien wat er gebeurt in je bedrijf en je kunt elk moment zien hoe je ervoor staat. Zegt ie. Voorlopig vraag jij je af waar je nu naar kijkt. Wat zegt het nu eigenlijk allemaal? Waar moet je dan naar kijken? Het is een wirwar aan cijfertjes en lijntjes.

Grafieken

Hoe meet je het resultaat van jouw bedrijf?

Om dit beter te kunnen begrijpen is het handig om te starten met het leren lezen van je Winst en Verliesrekening. Ook wel Resultatenrekening genoemd. Deze rekening laat zien hoeveel omzet jij hebt gemaakt, welke kosten hiervoor nodig waren, welke kosten je nog meer had en hoeveel je er uiteindelijk aan over hebt gehouden. Het uiteindelijke resultaat van jouw activeiten.

Je klanten zorgen voor omzet. En hier doen wij het voor als ondernemer. Facturen sturen, zodat we geld kunnen verdienen. Met dit geld kunnen we de dingen doen die we graag willen. En het maakt ook nog eens dat we werk kunnen doen dat wij zo leuk vinden. Hoe dan ook het start met de omzet. En ook de Resultatenrekening start met omzet. Het bedrag dat daar staat, is het totaalbedrag aan verzonden facturen. Niet de bedragen die je hebt ontvangen. En dit alles is exclusief de BTW. (lees hier meer over BTW).

 

 

Kosten die nodig zijn voor je bedrijfsactiviteiten

Om je bedrijf te laten draaien, maak je kosten. Er zijn kosten gerelateerd aan je omzet. Dat wil zeggen, dat ze stijgen of dalen zodra je meer of minder verkoopt. Bijvoorbeeld:

  • Inkoop. Dit zijn kosten die je maakt om sowieso omzet te kunnen maken. Je zult moeten inkopen om te kunnen verkopen.
  • Personeel. Hoe meer omzet, hoe meer werk je waarschijnlijk krijgt. Dan zul je personeel nodig hebben. (en andersom)
  • Marketingkosten. Wanneer je besluit dat er meer omzet nodig is, kun je investeren in een marketingcampagne. Deze campagne zal (als het goed is) dan ook meer geld gaan opleveren.

 

Er zijn ook kosten die er altijd zijn, ongeacht je omzet. Denk aan:

  • Huur
  • Verzekeringen
  • Webhosting (of andere abonnementen)
  • Boekhoudpakket

Het is goed om te weten welke kosten je hebt en of ze in verhouding staan tot je omzet. Want dit speelt een belangrijke rol in het behalen van je resultaat. Hoe meer kosten je maakt, hoe minder winst je zult hebben. Dat lijkt mooi, omdat je dan minder belasting betaalt, maar je hebt dan ook minder inkomen. Wees dus kritisch op je kosten. In een eerder blog schreef ik hier meer over. Dat blog vind je hier.

En dan blijft er de winst over

Als alle kosten zijn vernoemd zie je soms nog enkele andere posten genoemd staan. Zoals; bijzondere baten en/of lasten, rentelasten/ontvangsten. Dit zijn posten die niet zozeer met je bedrijfsvoering te maken hebben. Denk aan de rente die je op je spaarrekening ontvangt. Of een gift die je doet. Wanneer je uiteindelijk deze zaken en de kosten van de omzet aftrekt, hou je de winst over. Dit is uiteindelijk het resultaat van alle activiteiten die jij met je bedrijf hebt uitgevoerd. En dit vormt samen de Winst & Verliesrekening. Ook wel resultatenrekening genoemd. Het vertelt in principe het verhaal van jouw bedrijf over de afgelopen periode. Het laat zien hoe jij tot het resultaat, je winst bent gekomen.

Wil jij nou wel eens het verhaal over jouw bedrijf inzichtelijk hebben of vind je dit lastig lezen en gewoonweg niet leuk? Boek dan hier je sessie of mail mij op debbie@d2be.nl Ik leg het je graag uit. Het is in ieder geval altijd leuker dan lezen!